Skip to content
  • Om den avlidne var bosatt i Sverige behöver du som anhörig inte meddela oss dödsfallet, vi får information från Skatteverket.

  • Om den avlidne var bosatt utomlands behöver du som anhörig meddela oss då vi inte alltid får den informationen från Skatteverket. Det går bra att meddela oss med vanligt brev eller via telefon på +46 31 661210.

Så här går vår handläggning till:

  • När vi har fått information från Skatteverket om dödsfallet meddelar vi dödsboet via brev vilka pensionsförsäkringar som finns och om försäkringarna har efterlevandeskydd/återbetalningsskydd  eller inte. Om det finns ett efterlevandeskydd/återbetalningsskydd så finns det även efterlevandepension att betala ut. Det måste finnas en möjlig förmånstagare för att vi ska göra utbetalning dvs. det måste finnas någon som är berättigad att ta emot efterlevandepension.

    • Följande personer kan vara berättigade att ta emot efterlevandepension:
      a) make eller tidigare make
      b) sambo eller tidigare sambo
      c) barn/styvbarn/fosterbarn till dig själv eller till någon person enligt a) eller b)

    • Följande val är möjliga alternativ vid val med efterlevandeskydd/återbetalningsskydd:  
      Med 1) I första hand make/maka/sambo/registrerad partner. I andra hand barn.
      Med 2) I första hand barn. I andra hand make/maka/sambo/registrerad partner.
      Med 3) Enligt hos VFF Pension registrerat särskilt förmånstagarförordnande.

  • I de fall det finns efterlevandepension att betala ut bifogar vi en blankett, ”Komplettering av uppgifter”, med det brev som skickas till dödsboet. Dödsboet behöver fylla i blanketten och skicka tillbaka den tillsammans med ett intyg som heter ”Dödsfallsintyg och släktutredning”.
    • ”Dödsfallsintyg och släktutredning” kan man beställa hos Skatteverket på telefonnummer 0771-567 567.

  • När vår handläggning av ärendet är klar skickar vi ett brev med besked om utbetalning till förmånstagarna, det vill säga till de som har rätt till efterlevandepension. Med detta besked om utbetalning bifogas en blankett, ”Begäran om kontouppgifter”, som förmånstagarna behöver fylla i och skicka tillbaka till oss med bankuppgifter så att vi kan göra utbetalning av efterlevandepension.
  • Om det finns en PLUSpension kommer vi att skicka ut ett Bouppteckningsintyg till dödsboet, det skickas ut så snart vi har fått in uppgifter om vilka som är förmånstagare och har rätt till efterlevandepension. Bouppteckningsintyget innehåller namn och personnummer på förmånstagarna och information om vilka belopp som kommer att betalas ut från PLUSpensionen. Bouppteckningsintyget ska bifogas bouppteckningen.

  • Utbetalning av efterlevandepension görs normalt månaden efter vår handläggning är klar.

  • Om den avlidne har haft utbetalning från VFF Pension under året kommer vi att skicka en kontrolluppgift nästkommande år. Kontrolluppgiften innehåller de uppgifter vi har skickat till Skatteverket och kommer att skickas till dödsboet. Om man vill att kontrolluppgiften ska skickas till en annan adress än till dödsboet går det bra att meddela det.
Back To Top